Nasýtené a nenasýtené mastné kyseliny – ako prospievajú nášmu zdraviu?

Orientovať sa v nich môže byť trochu oriešok. Nemajte ale obavy. Nasýtené a nenasýtené mastné kyseliny majú zložitý skôr názov. V tomto článku si povieme, v čom sú dobré a ktoré naopak veľmi zdravé nie sú.

Nasýtené a nenasýtené mastné kyseliny – ako prospievajú nášmu zdraviu?

Prospešné aj škodlivé tuky

Nasýtené a nenasýtené mastné kyseliny patria do skupiny tukov. Majú rozdielnu chemickú štruktúru a to určuje, či nášmu zdraviu pomáhajú, alebo ho naopak negatívne ovplyvňujú. Mastné kyseliny sú jednak zdrojom energie, okrem toho nám môžu prinášať nenahraditeľné živiny, ktoré si telo nedokáže samo vytvoriť. 

Nenasýtené mastné kyseliny

Všeobecne o nich môžeme povedať, že sú pre nás dobré. Je to celá skupina mastných kyselín, ktorým vládne najznámejší zástupca: omega-3

Okrem omega-3 poznáme mnohé ďalšie – omega-6 alebo omega-9. Mastné kyseliny nájdeme tak v rastlinných, ako aj živočíšnych potravinách. Dá sa povedať, že význam pre nás majú všetky zdroje, ale mastné kyseliny živočíšneho pôvodu sú v organizme lepšie využiteľné a vstrebateľné. 

Nenasýtené mastné kyselinyvynikajúcou živinou pre funkciu srdca, mozgu, nervovej sústavy a zraku. Zo všetkého najviac to platí o omega-3 kyselinách. S tými ostatnými to totiž nie je dobré preháňať. Prečítajte si o tom ďalej!

Nasýtené a nenasýtené mastné kyseliny - ilustračný obrázok

Dôležitý je správny pomer omega-3 a omega-6

Spomínali sme, že mastné kyseliny nájdeme aj v rastlinných zdrojoch, napr. olejoch, orieškoch alebo semienkach. Skrátka v rastlinných tukoch. Problém je v tom, že moderné stravovanie je stavané na veľkom množstve jedál pripravených na oleji. Nemusí ísť len o vyprážané pokrmy. Náplne z rastlinných olejov sú vo väčšine oblátok, sušienok, v zmrzlinách a samozrejme v sladkom pečive, ako sú šišky. 

Týchto potravín jeme skutočne veľa a preto má mnoho ľudí problém s nadbytkom omega-6 kyselín. Zároveň nám chýba omega-3. Tie sa vyskytujú prevažne v rybom tuku. 

Dostatočná konzumácia rýb zaistí aj optimálne množstvo omega-3 pre naše zdravie. Zároveň docielime ideálny pomer omega-3 a omega-6. Určite sa zamerajte na ryby vo svojom jedálnom lístku, alebo si doprajte aspoň rybí tuk! 

Nasýtené mastné kyseliny 

Opakom nenasýtených kyselín sú tie nasýtené. Zjednodušene si ich môžete predstaviť ako tie nevhodné. 

Tiež nasýtené mastné kyseliny nájdeme v rastlinných i živočíšnych tukoch – v masti, masle a v olejoch. Zaujímavé je, že napr. olivový olej obsahuje menej nasýtených mastných kyselín, než kokosový. Preto sú pre nás niektoré oleje zdravšie, než iné. 

Nasýtené mastné kyseliny majú neblahý vplyv na náš cholesterol. Ruku v ruke s tým idú problémy s krvným tlakom, srdcom a krvným obehom. Ľudia, ktorí majú v strave nadbytok nasýtených tukov, obvykle bojujú s kilami navyše. 

Tento typ mastných kyselín obsahujú typicky nezdravé potraviny, ako sú sladkosti, rýchle občerstvenie, údeniny, čipsy alebo zákusky. 

Ako vylepšiť svoj jedálny lístok a prospieť zdraviu?

Nasýtené a nenasýtené mastné kyseliny boli a budú súčasťou bežnej stravy. V našich silách je byť informovaný a snažiť sa počas nákupu vyberať potraviny, ktoré majú rozumný obsah tuku a zamerať sa na zdroje zdravých tukov, ako sú ryby. 

OmegaMarine PREMIUM balení

OmegaMarine PREMIUM

Najpredávanejšie omega v SR
Vyskúšajte ZADARMO*

* platíte iba poštovné a balné 1.95€


©2024 NaturaMed Pharmaceuticals s.r.o.
Odosiela sa...

Vyskúšajte OmegaMarine PREMIUM ZADARMO*

*platíte iba poštovné a balné 1,95 €

Načítavam formulár